Official hD17

Tuesday, January 26, 2016

Hello Boracay! (Part 2)

Assalamualaikum and hello.

Kali ni hD nak cerita hari kedua dekat Boracay..Excited kami pagi tu sebab tak sabar nak tengok laut. Pukul 9 pagi tourist guide kami, Jefry dah tunggu kat luar hotel nak jemput kami breakfast and island hopping.

Memandangkan breakfast dah termasuk sekali, so tak payah susah2 nak cari makan. Diorang faham kami ni muslim, so diorang recommended ape yang boleh makan. Tempat breakfast kat restoran tepi pantai...perghh, cantik sangat. Subhanallah =)

Untuk breakfast, boleh pilih sama ada nak nasi atau roti makan dengan telur..jadi hD pilih roti sebab ringan sikit..minum pulak dengan hot chocolate memang pergh la haha..

Lepas breakfast, kami pun berjalan menuju ke Station 3. Untuk pengetahuan, semua boat2 nak pergi island hopping memang kat station 3 sebab terletak kat hujung sekali. Lagipun kalau kat tengah2 memang bahaya. Maka berjalanlah kami melihat keindahan pantai. Walaupun agak jauh tapi tak terasa sebab kat situ korang boleh tengok la gelagat2 orang..Tengah2 jalan tu memang banyak orang jual2 pakej, cermin mata, topi n etc. Diorang ni peramah sampai tak larat nak senyum and layan sebenarnya..haha

Akhirnya, sampai la dekat boat. Memandangkan kami naik private boat, memang best sebab tak payah kongsi dengan orang lain..

Ni boat kami

Posing dulu

Perjalanan nak ke Crystal Cove Island ni lebih kurang 30 minit. Ikut keadaan lautlah. Mula2 memang excited sebab tengok air laut yang cantik berwarna biru. Pastu, memang seram lah naik boat tu, boat kami lawan arah angin dan ombak sangat besar..terhuyung hayang boat tu. Bayangkan, masa tu boat kami atas ombak tetiba datang pulak ombak yang besar..memang masa tu tak putus2 baca doa. Perjalanan nak pergi Crystal Cove tu memang adventure lah..kena berani!  selamat hD tak mabuk laut! haha

Akhirnya, lepas berperang dengan ombak yang menyeramkan tu, kami pun dah sampai ke Crystal Cove Island...wahh, Subhanallah..cantik sangat. Berbaloi tengok ciptaan Illahi =)

Nak masuk ke dalam tu kena bayar 200 peso. Yang ni tak termasuk dalam package, kena bayar asing2.

Dekat dalam tu, tak putus2 cakap cantik sangat! haha. Serius memang cantik. Kalo korang pegi Boracay, memang Crystal Cove ni destinasi wajib la untuk pergi walaupun jalan agak adventure.

Memang keje kami kat situ amik gambar je haha..Kat sini angin tiup sangat kencang plus matahari terik.

Kat pulau ni ada 2 cove, kami sempat masuk 2 cove ni. Untuk cove 1,nak masuk  kena hati2 sebab curam..Tangga pun sempit, boleh sorang je guna untuk satu masa.

Cove 1

Meh duduk sekali =)

Pemandangan belakang serius cantik!

Dah puas berjalan area sini, Jefry bawak kami ke Cove 2. Tempat ni agak luas, jadi memang makan masa nak jalan.

Jalan masuk Cove 2

Berbeza dengan Cove 1 tadi, nak masuk Cove 2 ni korang kena merangkak, tapi tak lame pun.

Dah pusing island tu lebih kurang sejam lebih, kami pun nak balik ke boat. Tapi sebelum tu memang wajib la posing tepi pantai hihi

Perjalanan balik tak seseram pergi tadi. Sebab kami jalan ikut arah angin, jadi angin tolak boat kami..selamat! hehe

Lepas tu, kami berhenti kat kawasan nak snorkelling. Yang ni termasuk dalam package.

Hanya hD, Dijah and Syami je yang snorkelling. Tapi hD kejap je sebab berombak sangat,lain macam rasa haha. Snorkelling dibenarkan kat tepi boat tu sambil pegang tali.

Hampir 40 minit snorkelling, kami pun balik ke pantai. Jefry siap offer nak buat boat sailing dgn harga 300 peso. Kami pun setuju je sebab agak murah. Untuk boat sailing tu, Jefry akan jemput kat hotel pukul 5.

hD sempat singgah beli mango fruitshake dgn harga 80 peso..not bad la rasa nya =)

Sambil jalan balik tu, kami saje survey untuk aktiviti esoknya. Tetiba, jumpa seorang agen ni, Paquito Fantinalgo. Bincang sambil tawar menawar dengan Paquito ni, kami ambik package zipline and cable car dengan harga 750 peso seorang. Yang ni termasuk transportation sekali. Kalo korang nak cari agen untuk aktiviti2 ni, make sure tanya abis2 tau..sebab ada sesetengah ni menipu, ada bayaran tambahan pulak lepas tu..alhamdulillah Paquito ni jujur..huhu

Lepas puas berjalan tu, kami balik hotel untuk lunch (megi n biskut) dan berehat2 sebelum nak buat aktiviti petang tu.

Pukul 5 petang, Jefry jemput kami untuk buat aktiviti boat sailing. Aktiviti ni kat area station 2 je.

Memang best boat sailing ni sebab dapat tengok sunset sambil minum air laut haha..kalau korang pergi boracay, aktiviti ni antara wajib buat sebab tak rugi pun. Boat sailing ni makan masa dalam 30 minit dan waktu sesuai pukul 5.30 - 6.00 petang.

Dah senja, jom balik..huuu

Untuk malam tu pulak, pukul 8.30 malam kami keluar dan round sekitar station 2.

Hello from the other side =)

Cantik diorang lukis

Tengok signboard ni, jalan nak masuk area D'Talipapa

Halal Food milik masyarakat Mindanao

murah n cantik

Lepas puas berjalan dan shopping, kami terus balik hotel. Untuk dinner, just beli nasi dekat halal food tu and makan Brahim (untung ada brahim haha). Nikmat makan rendang daging dan ayam masak merah macam dah lama tak jumpa makanan Malaysia padahal baru 2 hari hahah =D

Pix from Google

Maka tamatlah cerita hari kedua di Boracay..nanti sambung lain pulak..thank you sebab sudi singgah =)